Ben jij de trotse eigenaar van een woning in een appartementencomplex in Utrecht? Dan is een Vereniging van Eigenaren (VvE) voor jou niets nieuws. Samen met andere huiseigenaren in het complex draag je niet alleen zorg voor het onderhoud en beheer van het gebouw en de gemeenschappelijke ruimtes, maar ook voor de boekhouding en administratie. Bij het beheren van een appartementencomplex komt dus nogal wat kijken. Deze taak neemt vaak veel tijd in beslag en is bovendien niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig heb je als VvE de mogelijkheid om te kiezen voor VvE management. Door VvE-taken uit te besteden kunnen jij en je buren zorgeloos genieten van jullie woning en het complex. Ontdek 3 dingen die jij moet weten over VvE management.
Specialisme op verschillende gebieden
Het onderhoud en beheer van een appartementencomplex vraagt om specifieke kennis op verschillende gebieden. Je zult als VvE geregeld tegen technische of bouwkundige kwesties aan lopen. Heb je geen expert op dit gebied in je midden, dan zal je naar iemand op zoek moeten gaan die hier wel kaas van heeft gegeten.
Vaak kun je bij VvE management rekenen op vakmensen die veel kennis van dit soort zaken hebben. Niet alleen op technisch gebied: vaak hebben zij financiële experts in huis met veel ervaring op het gebied van boekhouding. Daarnaast weten zij als geen ander hoe je op een efficiënte manier je VvE administratie bij kunt houden. Met uitgebreide ervaring zijn zij thuis in alles wat er bij een VvE komt kijken. Zo ben je er zeker van dat het beheer en behoud van het gebouw en de gemeenschappelijke ruimtes professioneel verloopt.
Volledig of gedeeltelijk uitbesteden
Kies je voor VvE management, dan hoeft dit nog niet te betekenen dat je als VvE álle taken uitbesteedt. Misschien lopen de boekhouding en administratie al op rolletjes, maar wil je voor het technisch beheer graag een beroep doen op de expertise van een professionele partij. Vaak kun je in overleg met de VvE beheerder een op maat gemaakt takenpakket samenstellen. Natuurlijk is het andersom ook een optie om alleen de boekhouding of de administratie extern weg te zetten. Zijn jullie als VvE liever volledig ontzorgd? Ook daarvoor ben je bij een professioneel bureau voor VvE management aan het goede adres. Woon je in Utrecht, dan kun je terecht bij deze professionele partij voor VvE Utrecht.
Met VvE management beperk je risico’s
De boekhouding goed op orde houden kan soms best een uitdaging zijn. Laat de VvE steken vallen in de boekhouding, dan kan dit betaalachterstanden tot gevolg hebben, of een jaarrekening die in de min staat. Zulke onaangename verrassingen wil je liever voorkomen! Door goed overzicht van de maandelijkse bijdragen en vaste en incidentele kostenposten van de VvE ben je dit probleem een stapje voor.
VvE management kun je inschakelen voor het opstellen van een Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP). Met een MJOP heb je meteen een helder overzicht van vaste onderhoudskosten en toekomstige kostenposten. Zo minimaliseer je de risico’s. Bovendien weten VvE-leden weten op deze manier direct waar zij aan toe zijn. Wel zo fijn voor de onderlinge sfeer!